Saturday 15 September 2007

Ekelöf


Här har jag inte tillgång till persisk tangentbord, därför så blir det på svenska. Igår kväll visade tv2 en dokumentär om Gunnar Ekelöf. Det var en bra film. De djulfiler som fanns av Ekelöf var otydliga och ljudupptagningen var urdålig. Dessutom saknade programmet text, vilket gjorde det hela mycket svårtillgänglig. Vore det inte för alla de vackra bilderna och de fina filmerna hade jag stängt av TV:n de första minuterna, men jag stod ut i ungefär 45 minuter, innan jag fann det hela helt oengagerande och misslyckad. Hur mycket respekt har vi egentligen mot vår svenska litteraturhistorias mest kända och kanske största poet? Kan en regissör bara åka runt och intervjua folk om Ekelöf utan att försöka anstränga sig att redigera och textsätta filmatiseringen?
Personligen hoppas jag att producenterna i framtiden skall textsätta hela filmen så att alla kan hänga med i ekelöfs texter och kan njuta av den säkert nyttiga konversationen som äger rum hos våra författare och kritiker.

No comments: