Friday 27 December 2013

.جایزه‌ «پرنس ویلهلم» به آزیتا قهرمان، شاعر و مترجم ایرانی، اهدا شد،


 سرویس: فرهنگي و هنري - ادبيات و نشر

.جایزه‌ «پرنس ویلهلم»  به آزیتا قهرمان، شاعر و مترجم ایرانی، اهدا شد،
به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این شاعر که تاکنون شش مجموعه‌ی شعر به فارسی و سه مجموعه‌ی شعر به سوئدی منتشر کرده، مترجم شعرهای توماس ترانسترومر، شاعر سوئدی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات، نیز هست.
 کتاب‌های آزیتا قهرمان  به این شرح‌اند: آوازهای حوا ۱۳۷۱، تندیس‌های پاییزی ۱۳۷۵، فراموشی آیین ساده‌ای دارد ۱۳۸۱، اینجا حومه‌های کلاغ است ۱۳۸۸، زنی آمد مرا بپوشد ۱۳۸۹ و شبیه‌خوانی ۱۳۹۱.


اطلاعیه انجمن قلم سوئد درباره جایزه آزیتا قهرمان

» سرویس: فرهنگي و هنري - ادبيات و نشر
66-3.jpeg


انجمن قلم سوئد درباره جایزه‌ «پرنس ویلهلم» که چندی پیش به آزیتا قهرمان، شاعر و مترجم ایرانی، اهدا شد، اطلاعیه‌ای منتشر کرد.
به گزارش بخش ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از اعلام خبر اعطای این جایزه، حاشیه‌هایی ایجاد شد مبنی بر این‌که «پرنس ویلهلم» جایزه نیست و بورسیه است.
در متنی که از طرف رییس انجمن قلم سوئد منتشر شده، از «پرنس ویلهلم» به عنوان یک جایزه ادبی نام برده شده است.
در این اطلاعیه که برای آزیتا قهرمان فرستاده شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است:
«انجمن جهانی نویسندگان
مقر سوییس - تأسیس 1922
برای اطلاع افراد ذی‌ربط:
جایزه ادبی شاهزاده ویلهلم یک افتخار ادبی است که هرساله ازسوی انجمن قلم سوئد به نویسندگان شایسته اعطا می‌شود.
شرایط اعطای این جایزه ادبی در وصیت‌نامه این شاهزاده (1884-1965) که خود یکی از اعضای انجمن قلم سوئد بود، تعیین شده است. قوانین موجود در وصیت‌نامه شاهزاده ویلهلم صراحتا افراد را از بحث درباره جایزه و دلایل اعطای آن منع می‌کند؛ به جز این‌که نویسنده باید شایستگی دریافت آن را داشته باشد. و مشخصا این‌که این جایزه ادبی به غیر از نویسنده دریافت‌کننده جایزه و اعضای انجمن قلم سوئد به افراد دیگر ارتباطی ندارد.
با تقدیم احترام
اولا لارسمو
رییس انجمن قلم سوئد»

متن نامه پن سوئد
آزیتا قهرمان تاکنون شش مجموعه‌ شعر به فارسی و سه مجموعه‌ شعر به سوئدی منتشر کرده و مترجم شعرهای توماس ترانسترومر، شاعر سوئدی برنده‌ جایزه‌ نوبل ادبیات، نیز هست.
این شاعر متولد سال 1341 در مشهد و مقیم سوئد است. کتاب‌های او به این شرح‌اند: آوازهای حوا ۱۳۷۱، تندیس‌های پاییزی ۱۳۷۵، فراموشی آیین ساده‌ای دارد ۱۳۸۱، اینجا حومه‌های کلاغ است ۱۳۸۸، زنی آمد مرا بپوشد ۱۳۸۹ و شبیه‌خوانی ۱۳۹۱.
انتهای پیام




No comments: